ACT staat voor Acceptance en Commitment Therapy.

Het is een relatief nieuwe gedragstherapie waarmee goede resultaten worden bereikt bij het omgaan met angststoornissen, depressie en verslaving maar ook bij stress in de meest brede zin van het woord.

ACT therapie is gebaseerd op wetenschappelijk getoetste technieken uit onder andere mindfulness, gedragstherapie en psychologie. Bij ACT therapie kijken we niet naar het veranderen van je gedachten en gevoelens. Vanuit ACT beïnvloed je de verhouding die je met je gedachten en gevoelens hebt.

Het uitgangspunt bij ACT is dat je onvermijdelijk allerlei hindernissen tegenkomt die verhinderen dromen waar te maken.
Denk daarbij aan vervelende gedachten, moeilijke emoties en onaangename lichaamssensaties.

ACT is vooral een gedragstherapie waarbij je actie onderneemt. Actie om je te gedragen als de persoon die je echt graag wilt zijn. Wat vind jij nou echt belangrijk. Waar sta je voor in het leven? Hoe wil je jezelf en anderen behandelen.

ACT is geen ‘quick fix’. Dingen veranderen kan tijd kosten. Kies je ervoor om te investeren in jezelf dan heb je met ACT de gereedschappen om je leven vorm te geven op basis van wat jij belangrijk vindt.


Bij ACT krijg je allerlei technieken aangereikt om met de obstakels in jouw leven om te gaan. Je bereikt ermee dat je minder het gevoel hebt geleefd te worden. Zo blijft er meer energie over voor de waardevolle dingen in jouw leven.